Allah swt. loved him and called him back.

My beloved Father-in-law, Arwah Abah Ismail - Hubby's father - around Maghrib time on the 4th of February 2014.


Wish to record the memory here.

After Hubby's birthday respond message through Whatapps. His replies were:

"Aid ni buat mk sedih aje pgini. tu lah taggong jawab yg Allah beri, Alhmdllah Syukur Allah kurniakn mak abah anak anak yg brtanggong jawab .ALHAMDULILLAH"

Aid, Hubby's special name. Usually Mak Hajar calls Hubby with this name.


"Ngah abah hanya berharap angah mendoakan agar abah sihat dan dapat bertemu dengan cucu abah yang jauh. Sekiranya takdir menentukan sebaliknya pohon doakan agar amalan diterima Allah. Juga dapat bersama dgn anak dan cucu semuanya dalam keluarga bahagia. Pohon doakan"

'Ngah' name for second in the family, we are the Ngah family. Little Joyful Beauty is the granddaughter that Arwah referred to. huhu.....


"Begitu juga Eka sekeluarga dan Along sekeluarga pohon doakan kesihatan abah sebab akhir akhir ini kesihatan abah agak membjmbangkan"




"Cuma yang mampu abah mohon kemaafan dari anak anak semua andainya abah ada kegagalan dalam mambimbing anak anak sehingga tidak dapat meletakkan anak anak ditempat yang sepatutnya. Kepada semua menantu abah mohon maaf dan sekiranya ada menyusahkan sepanjang kita berkeluarga"

He has felt 'the call'. May Allah swt bless him always and accepted his repentance.


"Antaranya kanser hati dah tahap tiga . Buah pinggang . Jantung ada masalah. Dan bsdan makin lemah. Jalan tiga empat langkah dah penat. Makan tiada selera"

The asbab of 'the call'. waALlahu'alam.

I did some search of what can we do or help from far other than DOA. 
These were the results from Solusi Islam:

Kumpulan Doa

Hukum Ziarah Kubur 
Ziarah Kubur

Solusi Islam Label: Alam Kubur.


DOA DALAM SHALAT JENAZAH

 
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ، وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ، وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ، وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ، وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ [وَعَذَابِ النَّارِ] 


“Ya Allah! Ampunilah dia (mayat) berilah rahmat kepadanya, selamatkanlah dia (dari beberapa hal yang tidak disukai), maafkanlah dia dan tempatkanlah di tempat yang mulia (Surga), luaskan kuburannya, mandikan dia dengan air salju dan air es. Bersihkan dia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau membersihkan baju yang putih dari kotoran, berilah rumah yang lebih baik dari rumahnya (di dunia), berilah keluarga (atau istri di Surga) yang lebih baik daripada keluarganya (di dunia), istri (atau suami) yang lebih baik daripada istrinya (atau suaminya), dan masukkan dia ke Surga, jagalah dia dari siksa kubur dan Neraka.” [HR. Muslim 2/663]
waALlahu'alam.


This entry was posted on Friday, February 07, 2014 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers