Dengan Nama Mu Ya Allah



-- celupan yum yum


Rujukan Utama: Celupan Yang Melupakan Segalanya
Penulis: Abu Umar

Kata Kunci:

1. Ujian Hebat

Contoh: Sumaiyyah dan Yassir diseksa sehingga meraih kematian yang membahagiakan.

2. Nilai Dunia

Dalil: “Seandainya dunia ini di sisi Allah senilai harganya dengan sayap nyamuk niscaya Allah tidak akan memberi minum barang seteguk sekalipun kepada orang kafir” (HR. Tirmidzi, dan dia berkata: ‘hadits hasan sahih’)

3. Hanya Satu Celupan

Dalil Utama,


“Pada hari kiamat nanti akan didatangkan penduduk neraka yang ketika di dunia adalah orang yang paling merasakan kesenangan di sana. Kemudian dia dicelupkan di dalam neraka sekali celupan, lantas ditanyakan kepadanya, ‘Wahai anak Adam, apakah kamu pernah melihat kebaikan sebelum ini? Apakah kamu pernah merasakan kenikmatan sebelum ini?’. Maka dia menjawab, ‘Demi Allah, belum pernah wahai Rabbku!’. Dan didatangkan pula seorang penduduk surga yang ketika di dunia merupakan orang yang paling merasakan kesusahan di sana kemudian dia dicelupkan ke dalam surga satu kali celupan. Lalu ditanyakan kepadanya, ‘Wahai anak Adam, apakah kamu pernah melihat kesusahan sebelum ini? Apakah kamu pernah merasakan kesusahan sebelum ini?’. Maka dia menjawab, ‘Demi Allah, belum pernah wahai Rabbku, aku belum pernah merasakan kesusahan barang sedikit pun. Dan aku juga tidak pernah melihat kesulitan sama sekali.’.”

Hadis: HR. Muslim dalam Kitab Shifat al-Qiyamah wa al-Jannah wa an-Naar

4. Yaqin pada Janji2-Nya

Contoh: Iri hati dengan orang lain (kafir / tidak mengamalkan Islam mereka) kerana kenikmatan dunia yang mereka dapat.

waALlahu'alam. 

Rujukan Tambahan: 

1. Tajuk Penulisan: Celupan Sekejap, Kekal Dirasa
Penulis: Fadhli Jauhari


2. Tajuk Video: Celupan yang Melupakan Segalanya
Penceramah: Ustaz. Abdullah Zaen





This entry was posted on Wednesday, November 27, 2013 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers