Nota Ringkas: Hukum2 Umum bagi Anak yang baru dilahirkan
Abdullah Nasih Ulwan


Bahagian A - Kelahiran Anak



1. Ucapan Selamat + Gembira



contohnye..

"Semoga engkau diberkahi dalam apa yang telah diberikan kepadamu. Semoga engkau bersyukur kepada yang memberi. Semoga engkau diberi rezeki dengan kebaikannya dan semoga ia mencapai masa balighnya.."

Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah





"Wahai Zakariya! Sesungguhnya Kami menggembirakan kau dengan seorang anak, namanya Yahya, Kami belum pernah sebelum itu menjadikan nama itu."

(Surah Maryam: 7)



2. Azan + Iqamah



Azan; teliga kanan

Qamat; teliga kiri

..... memelihara dari bahaya / syaitan (umm shibyan)




Dari Ibn Abbas, "Bahawasanya Nabi s.a.w telah mengazankan di teliga Al-Hasan bin Ali di hari ia dilahirkan, kemudian diiqamatkan pula di teliganya yang kiri."



3. Menggosok langit2 bayi, Tahnik



Mengunyah kurma dan menggosokkan di langit2 bayi

kurma - manisan, spt madu

afdhal: dilakukan oleh seorang yang soleh dan taqwa, berkat





Abu Musa r.a: "Aku pernah mendapat seorg anak lelaki, maka aku pun membawanya kepada Rasulullah s.a.w maka dinamakannya Ibrahim, kemudian ditahnikkannya dengan kurma, lalu didoakannya agar dicucuri berkat, kemudian dia pun menyerahkannya kepadaku.."

(Sahih Bukhari dan Sahih Muslim)




4. Mencukur rambut



Hari ke-7:

cukur rambut + sedekahkan perak kepada fakir miskin seberat timbangan rambut bayi




Dari Muhammad bin Ali bin Al-Hussein r.a: "Rasulullah s.a.w telah membuat aqiqah dengan seekor kambing untuk Al-Hasan. Kemudian sabda baginda: 'Wahai Fatimah! Cukurlah rambutnya dan sedeqahkan dengan seberat rambut itu perak. Maka Fatimah pun menimbang rambut itu yang beratnya sekira-kira satu dirham, ataupun setengah dirham.'.."


This entry was posted on Thursday, October 15, 2009 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers